Chiazaad helpt bij afvallen?

Kan chiazaad helpen bij afvallen, of is dit maar een fabeltje?

Veel mensen zijn op zoek naar middeltjes welke helpen bij het afvallen. Want zou het niet mooi als je gewoon kan blijven eten wat je lekker vindt en toch kan afvallen? Om je gelijk maar het slechte nieuws te brengen: zoiets bestaat niet. Ook chiazaad is niet een wondermiddel waarbij je afvalt en gewoon lekker kan blijven eten waar je zin in hebt.

Chiazaad kan echter wel van toegevoegde waarde zijn als je wilt afvallen.

Chiazaad

Chiazaad is een superfood welke rijk is aan vezels en vetzuren. Het zijn erg kleine zaden welke lijken op maanzaadjes.

Chiazaad bevat per 100 gram maar liefst 37 gram voedingsvezels wat echt enorm veel is. Daarnaast bevat chiazaad 30 gram vetzuren per 100 gram en ook nog eens 16 gram eiwitten.

Ondanks dat een chiazaad als superfood wordt gezien bevat het nauwelijks vitamines. Ook de hoeveelheden mineralen zijn maar bescheiden. De titel van superfood heeft chiazaad echt te danken aan haar voedingsvezels, vetzuren en eiwitten.

De vetzuren zijn voornamelijk gezonde onverzadigde vetzuren waarvan een groot deel bestaat uit omega 3 vetzuren. Het bijzondere van de eiwitten in chiazaad is dat deze alle essentiële aminozuren bevatten wat best bijzonder is voor een plantaardige eiwitbron.

Het zijn met name de voedingsvezels welke je ondersteunen bij het afvallen.

Voedingsvezels

Voedingsvezels zijn niet alleen goed voor je als je wilt afvallen. Ze zijn altijd goed voor je gezondheid.

Met onze Westerse eetgewoonten krijgen we te weinig vezels binnen. Het advies is om dagelijks 35 gram (voor mannen en 28 gram voor vrouwen) vezels te eten. Veel mensen eten niet meer dan 15 gram vezels per dag.

Door chiazaad aan onze voeding toe te voegen kan ervoor gezorgd worden dat we voldoende vezels binnen krijgen.

Het kan op verschillende manier aan het eten worden toegevoegd. Het makkelijkste is om een eetlepel chiazaad aan je yoghurt of smoothie toe te voegen. Het beste laat je het chiazaad eerst weken in je yoghurt of smoothie. Het chiazaad neemt dan het vocht op waardoor het uitzet. Het kan wel 10 tot 12 keer haar eigen gewicht aan vocht opnemen.

Voedingsvezels zijn belangrijk voor het gezond houden van onze darmflora. Een gezonde darmflora is op haar beurt weer de basis van een goede gezondheid. Dankzij voldoende vezels creëer je een omgeving waarin de goede bacteriën in je darmen kunnen overleven.

Dat je kunt afvallen met chia is nooit wetenschappelijk onderzocht maar gezien de effecten van voedingsvezels op het gewicht zou je kunnen aannemen dat chiazaad helpt bij het afvallen.

Het zorgt ervoor dat je maag gevuld wordt. Indien je voordat je het neemt eerst laat weken in water dan neemt het wel 10x zijn eigen gewicht in vocht op. Dit calorieloze vocht zorgt er wel voor dat je maag gevuld wordt.

Indien je de kleine super zaadjes niet eerst laat weken in water dan zal het in de maag vocht opnemen en uitzetten. Dit is ook prima. Dit zal er ook voor zorgen dat je een vol gevoel krijgt. Indien je ze niet eerst laten weken in water dan kan je er overigens beter niet teveel in 1x van eten. Dit omdat het nog veel zal uitzetten in de maag.

Eiwitten in chiazaad

Eiwitten zijn belangrijk als je af wilt vallen. Het mooie is dat chiazaad tevens eiwitten bevat. Deze eiwitten zijn voor je lichaam moeilijker te verteren dan koolhydraten. Je verbrand letterlijk meer energie voor het verteren van eiwitten. Hierdoor gaat je rustmetabolisme omhoog wat natuurlijk zeer welkom is als je wilt afvallen.

Door de langzamere vertering van eiwitten blijft eiwitrijke voeding ook langer in de maag. Hierdoor heb je langer een vol gevoel waardoor je minder snel trek zult hebben tussen twee maaltijden in. Dit voorkomt snoepen of snacken wat erg belangrijk is als je wilt afvallen. Vaak is het tussendoor snoepen de oorzaak van het niet behalen van afval doelstellingen.

Wil je afvallen met chiazaden dan zal dit alleen lukken als je naast chiazaadjes je dieet aanpast. Om af te kunnen vallen zal je ten alle tijden moeten zorgen voor een negatieve energiebalans, chiazaad of niet. Je lichaam gaat pas over tot het verbranden van lichaamsvet indien het onvoldoende energie uit de voeding kan halen.

Tegenwoordig zijn de koolhydraatarme diëten een populaire manier om gewicht te verliezen. Dit omdat deze dieetvorm veel effectiever is dan vetarme diëten en bovendien veel makkelijker vol te houden is.

Een koolhydraatarm dieet betekend, zoals de naam al doet vermoeden, wel dat je nog maar weinig koolhydraten mag eten. En laat chiazaad nou rijk zijn aan koolhydraten. Per 100 gram bevat chiazaad namelijk 43 gram koolhydraten.

Gelukkig bestaat deze 43 gram koolhydraten voor 37 gram uit onverteerbare voedingsvezels. Deze voedingsvezels zullen het lichaam onverteerd via de ontlasting verlaten. Hierdoor bevat het maar 6 gram (43 -/- 37) echte koolhydraten per 100 gram. En aangezien je dagelijks slechts een paar theelepeltjes tot een paar eetlepels chiazaad nodig hebt zal je dagelijks niet meer dan een paar gram koolhydraten er door binnen krijgen. Chiazaad is daarom prima te gebruiken binnen een koolhydraatarm dieet.