Hoe Effectief Is Het Vastendieet Voor Gewichtsverlies?

Periodiek vasten en gezond afvallen? Dat lijkt een onmogelijke combinatie. Toch staat het 5:2 Vastendieet voor een makkelijke en vooral gezonde manier van afvallen.

Sinds een journalist van de BBC opzoek ging naar een gezond en makkelijk vol te houden dieet, ging hij zichzelf gebruiken als proefkonijn bij een dieet waarbij je voor korte periodes doet aan vasten.

Lees in dit artikel hoe het hem is vergaan en of het vastendieet ook voor jou geschikt is.

Hoe is het 5:2 Vastendieet ontstaan?

Michael Mosley is een journalist die opzoek is gegaan naar een manier van eten, waarmee hij zijn gezondheid kon verbeteren. Hij zocht naar een methode die voor hem zou werken. Hij kwam al snel in de wereld van periodiek vasten en maakte er een documentaire over genaamd Eat, Fast and Live Longer.

Zo wilde deze journalist erachter komen of je de levensduur kan verlengen door te vasten en caloriebeperking. Daarbij heeft hij meerdere soorten van vasten geprobeerd en kwam uiteindelijk tot de conclusie dat het vastendieet van 2 dagen caloriebeperking en 5 dagen normaal eten, de beste methode was om zijn doel te bereiken.

Na het 5:2 Vastendieet 2 maanden te hebben gevolgd, was hij bijna 9 kilo verloren. Hij had zich weer laten onderzoeken en was op bijna elk gebied gezonder geworden. Aangezien hij het dieet goed vol kon houden, dacht hij er niet aan om hier binnenkort mee te stoppen.

Dit klinkt natuurlijk geweldig, maar hoe werkt het dieet eigenlijk?

Hoe werkt het 5:2 Vastendieet?

Het 5:2 Vastendieet is een hele nieuwe soort van diëten, wat ook wel intermittent fasting wordt genoemd. Het gaat eigenlijk niet zozeer om, om veel af te vallen, maar om een gezonder lijf te krijgen. Afvallen is eigenlijk een prettige bijwerking ervan.
Het Vastendieet is een cyclus van 7 dagen, waarbij je 2 dagen het aantal calorieën beperkt tot 500 (vrouw) en 600 (man). De andere 5 dagen eet je net zoveel calorieën, als dat je verbruikt.

Dat betekent dat je eerst van jezelf moet weten hoeveel calorieën je per dag verbruikt. Dit getal zal ergens liggen tussen de 1600 en 3000. Dit is namelijk sterk afhankelijk van leeftijd, geslacht, lengte, gewicht en heel belangrijk: het soort werk wat je verricht en de beweging die je per dag krijgt.
Ook is het belangrijk om op de dagen dat je weinig mag eten, je alleen voeding eet die rijk is aan vitaminen, vezels, gezonde vetten en eiwitten. Zo beperk je niet alleen het hongergevoel, maar krijgt je lichaam ook nog de juiste bouwstoffen binnen.
In het begin zal het vastendieet wennen zijn, maar na verloop van tijd is het de bedoeling dat het makkelijker wordt, je gewicht verliest en dat je anders omgaat met je gehele eetpatroon.

Ervaringen van het 5:2 Vastendieet

De ervaringen van het Vastendieet verschillen enorm. De ene houdt het vastendieet voor maanden lang gemakkelijk vol, de ander ziet steeds meer op tegen de dagen waarbij er gevast moet worden.

Wel is het resultaat veelal hetzelfde. Gemiddeld vallen mensen die het vastendieet volgen ongeveer 4 tot 5 kilo per maand af. Ook voelen mensen zich op bepaalde vlakken gezonder en fitter dan voor het dieet.

Is het 5:2 Vastendieet veilig?

Ik kan me voorstellen dat het vastendieet je misschien gek in de oren klinkt en dat je de theorie achter het vastendieet onzin vindt, zoals vaak het geval is bij veel andere diëten.

Toch wijzen steeds meer onderzoeken uit dat periodiek vasten het lichaam goed kan doen. Dit wordt verklaard doordat je met vasten het lichaam rust geeft. Daardoor gaat het lichaam zich meer richten op het herstellen van je lichaamscellen, in plaats van celdeling (groei).

Ook sluit deze manier van eten aan op die van de oermens. Toen was het namelijk gewoon om af en toe te vasten, omdat periodes van schaarste de normaalste zaak van de wereld waren. Ons lichaam heeft zich daar op aangepast. In allerlei culturen is vasten ook nog een veelvoorkomend verschijnsel.

Dit dieet lijkt dus veilig te zijn en zou wel eens een grote doorbraak kunnen zijn op het gebied van gezond afvallen en diëten. Het enige minpunt is dat de wetenschap nog weinig weet over het lange termijneffect van een type dieet als dit.