koolhydraatarm dieet vis

Waarom vis goed is bij een koolhydraatarm dieet

Wil jij afvallen door gebruik te maken van een koolhydraatarm dieet? Dan is het te hopen dat je van vis houdt. Want vis is toegestaan in een koolhydraatarm dieet en zeker aan te raden, dankzij haar goede en gunstige effecten op de gezondheid.
In dit artikel trakteren we je op 3 heerlijke recepten waarbij vis als uitgangspunt dient. Het zijn stuk voor stuk koolhydraatarme recepten, die dus prima passend zijn in een koolhydraatarm dieet.

Maar voor we dat doen, leggen we je kort uit wat de voordelen van een koolhydraatarm dieet zijn voor jouw gezonde gewicht.

Koolhydraatarm eten en drinken

Misschien ken je het Atkins-dieet? Het wordt door velen gezien als het eerste echte koolhydraatarme dieet. Het richt zich dan ook volop het uitbannen van enkelvoudige koolhydraten en het nuttigen van eiwitten, onverzadigde vetten en enkel nog complexe koolhydraten.

De basis van Atkins staat vandaag de dag nog altijd. Uitgangspunten van het koolhydraatarme dieet in een notendop:
Enkelvoudige koolhydraten zijn ongezond, maken dik en dragen niet bij aan de gezondheid. Ze zitten vaak in producten met veel suikers, pakjes en zakjes, frisdrank, sapjes en banket.
Complexe koolhydraten mag je gewoon eten, want die zitten van nature in producten. Ze worden ook wel natuurlijke suikers genoemd en je treft ze vooral aan in groenten en fruit, maar ook in bepaalde granen (waaronder haver en dus ook in havermout, waarover straks meer).

Er zijn veel meer voordelen uit een koolhydraatarm dieet te halen dan enkel en alleen het verliezen van gewicht (denk aan: lager cholesterolgehalte, lagere bloeddruk, minder kans op depressie, minder kans op suikerziekte).

Een koolhydraatarm dieet is een levenswijze en behoeft geen dure methodieken of hulpmiddelen, hoewel die er wel vaak zijn.
Als alternatief voor koolhydraten worden vaak ook eiwitten en onverzadigde vetten gebruikt. Wanneer je veelal eiwitten eet, kun je ook spreken van een eiwitdieet (maar meestal is dat bedoeld voor sporters en mensen die juist aan willen komen in spierkracht).

De werking van een koolhydraatarm dieet is zeer simpel. Het enige dat je hoeft te doen is het zoeken en vinden van koolhydraatarme recepten en zoveel mogelijk van deze recepten gedurende de dag eten. Niet gaan compenseren en vooral af zien te kicken van suikers.

De strekking is dat iedereen een koolhydraatarm dieet kan volgen: jong en oud, ziek en gezond. Wanneer je echter twijfelt, moet je altijd het advies van een huisarts inwilligen.

Vis en koolhydraatarme recepten

Nu komen we bij het volgende hoofdstuk aan: vis. Waarom is vis zo goed en past het prima in een koolhydraatarm dieet? Zoals je hebt kunnen lezen vervangen veel mensen koolhydraten voor eiwitten. Vis is bijzonder rijk aan eiwitten (proteïnen) en bevat ook nog eens gezonde omega 3-vetzuren. Je zou dus kunnen zeggen dat vis je gezondheid zeker ten goede komt.
Daarnaast kun je met vis eindeloos variëren.

Wil je dus optimaal genieten van het leven? Lekker eten en drinken, maar toch ook aan je gezondheid en gewicht denken? Dan moet je regelmatig vis op tafel zetten.

3 Koolhydraatarme recepten met vis

Hieronder volgen 3 heerlijke recepten met vis als uitgangspunt. Heerlijk voor in ieder koolhydraatarm dieet.

Gerookte chowder van schelvis

Nodig: 300 gram gerookte schelvisfilet, 50 gram gespleten rode linzen (afgespoeld), 1 wortel (in plakjes), 1 prei (in ringen), 1 laurierblaadje, 1 stengel bleekselderij (in plakjes), 850 ml groentebouillon, 55 gram maïs (uitgelekt, dus zonder vocht), 3 eetlepels halvolle crème fraîche, 1 eetlepel bieslook (geknipt) en verse peper en zout.

Bereiding

Leg de schelvis in een pan en schenk er water bij tot deze onder staat. Pocheer de vis nu gedurende een minuut of acht, tot deze goed gaar is. Haal de vis met een schep uit de pan en laat afkoelen.

Verwijder het vel en haal de graten eruit. Snijd de vis in stukken en zet deze apart weg.

Doe de linzen, de prei, de bleekselderij, de wortel en het laurierblaadje bij de bouillon in een grote pan en laat koken. Schep het vet er eventueel vanaf. Laat het een minuut of 30 sudderen met de deksel er half op. Kook de laatste vijf minuten ook de maïs mee.

Haal het laurierblaadje uit de pan en schenk de soep in een keukenmachine. Pureer de soep grof en schenk dan weer in de pan. Doe de crème fraîche erbij en roer de stukken schelvis er doorheen. Breng de soep met zout en peper op smaak en garneer met bieslook.

Gemarineerde zalm in bouillon van tahin

Nodig: 2 zalmfilets (ongeveer 120 gram per stuk), 450 ml groentebouillon, 1 eetlepel sojasaus, 1 geperste teen knoflook, een halve theelepel gedroogde chilivlokken, 2 theelepels sesamolie, 2 theelepels zoete chilisaus, 4 theelepels sojasaus, 1 teentje geperste knoflook, 2,5 cm geschilde gemberwortel, 1 volle eetlepel tahin, 50 gram gekookte boekweit mie, 1 lente-ui (in dunne ringetjes), een halve wortel (in reepjes).

Bereiding

Begin met de marinade, door de sojasaus zoete chilisaus en sesamolie met een teentje geperste knoflook te mixen ineen kommetje.

Marineer hier de zalm mee en laat die gedurende een uur in de koelkast lekker intrekken.

Breng in een pan de bouillon, de sojasaus, knoflook, gember en chilivlokken aan de kook. Zet het vuur daarna lager en laat het circa 10 minuten door sudderen. Roer nu de tahin erdoor.
Verwarm in de tussentijd de grill voor op een hoge temperatuur. Bekleed de grillpan met folie en grill de zalm hier 3-4 minuten er kant in. Lepel af en toe de marinade hierover heen.
Leg de mie vervolgens in twee kommetjes, schenk de bouillon hierover en leg de zalm erin. Strooi de lente-ui en wortel eroverheen.

Thaise vissoep

Nodig: 85- ml groentebouillon, 2 theelepels tom yum pasta, 2,5 cm verse gemberwortel, 1 strengel citroengras, 2 kaffir limoenblaadjes, 2 lente-uitjes, 2 theelepels limoensap, 1 theelepel vissaus, 50 ml halfvolle kokosmelk, 200 gram stevige witvis, 100 gram gekookte middelgrote garnalen, 1 eetlepel gehakte verse koriander.

Bereiding

Breng in een pan de bouillon met de soeppasta, het citroengras, de gember en de kaffir limoenblaadjes aan de kook. Laat het op laag vuur een kwartier lekker doorkoken. Zeef de bouillon en gooi de vaste bestanddelen weg.

Schenk de bouillon terug in de pan en voeg de lente-uitjes, het sap van de limoen, de vissaus, de vis en de kokosmelk toe. Laat een minuut of 3 lekker sudderen en voeg dan de garnalen toe. Laat de soep vervolgens nog 2 minuten lekker door sudderen en garneer met de koriander.

Conclusie

Een koolhydraatarm dieet helpt je niet alleen bij het afvallen en het behalen van een gezond gewicht. Het zorgt er ook nog eens voor dat je lekkerder in je vel komt te zitten, zowel fysiek als mentaal. Je hebt dus alle redenen om een koolhydraatarm dieet te gaan volgen.
Vis past perfect in een koolhydraatarm dieet, vanwege de grote hoeveelheid eiwitten in vis en de aanwezige omega 3-vetzuren. Vis is één van de gezondste voedingsmiddelen die je kunt nuttigen.

Met de drie lekkere vis recepten uit dit artikel kun jij diverse maaltijden op tafel toveren die stuk voor stuk koolhydraatarm zijn. Genieten is namelijk ook onderdeel van de koolhydraatarme keuken.